Ügyfélszerzés pszichológusként, coachként – Tippek és személyes tapasztalatok kollégáknak
2025. máj. 23.

Pszichológusként, coachként vállalkozni… gyakran látom (és tapasztalom magamon is), hogy az ügyfélszerzés, az önmarketing, a “magamutogatás” bizony nem jönnek könnyen ebben a szakmában. A sales és a marketing, az énmárka építés sokaknak nem passzol a segítő hivatás légköréhez… tapasztalod magadon is? Pedig ha szeretnéd, hogy eljusson hozzád az, akinek te tudsz segíteni, akkor bizony ki kell állnod, láthatóvá kell válnod.
Én 2022 végén indultam el az ügyfélszerzés - igencsak - rögös útján… Viszont épp mostanában tettem ki - életemben először - a “megtelt” táblát a képzeletbeli irodám ajtajára. Mivel még élénken él bennem az elmúlt 2 év összes emléke és tapasztalása, most megosztom veled a legfontosabbakat. Nem mondom, hogy egyes területeken te nem juthatsz más eredményre, csak a személyes megéléseimet mesélem el… amolyan baráti bölcseletként és bátorításként.
Csapjunk is bele!
Pro bono – Nem ajánlom!
Sokan kezdik így. Ingyenes alkalmak, “gyakorlásként”. De a tapasztalatom az, hogy nem fognak komolyan venni. A pro bono munka sajnos már nem az a kitűnési lehetőség, ami régen talán volt. Ráadásul nem feltétlenül ad annyi önbizalmat, hogy később már könnyedén kérj pénzt a munkádért.
No meg amúgy is, tedd a szívedre a kezedet: te tudod, hogy hol van a határ a “még nem kérek pénzt” és a “már kérek pénzt” között? Én nem tudnám…
Amit én javaslok: pro bono helyett inkább kedvezmény. Tök oké, ha kezdő vagy, és ezért nem mersz teljes árat elkérni, de a munkádnak akkor is értéke van!
Barter – Jöhet, de csak kőkemény keretekkel!
A barter viszont remek megoldás lehet, hiszen az énmárka építéshez ezer dolog kell: fotók, marketing ismeretek, szöveg… én például a profi fotóimat rendre barter megállapodásban készíttettem el.
Fontos viszont, hogy a barter esetén legyenek nagyon tisztán lefektetve a szabályok! Legyen egyértelmű, hogy miben egyeztek meg, mit adtok egymásnak, és milyen értékben. Ezután pedig úgy álljatok egymáshoz, mintha fizetős vendég lenne a másik. Különben könnyen félrecsúszik az egész (és Murphy óta tudjuk, hogy félre is fog).
Social media - Ne a trendeket, hanem magadat keresd!
A social médiában ma már nem könnyű labdába rúgni (és most finoman fogalmaztam): a nyereményjátékok leáldoztak, az ingyenes csalikkal Dunát lehet rekeszteni. Az organikus növekedés szinte lehetetlen, és a fizetett hirdetéseknél is akkora már a zaj, hogy nem csoda, ha kidobott pénznek éled meg.
Ami viszont működik: az emberi, őszinte, önreflexív, tanulságos tartalom. Felejtsd el a steril ChatGPT-szövegeket és a kétes AI-képeket! Írj saját megélésekről, vezesd át azokat egy-egy tanulságba. Ha hiszel az önmunka erejében, akkor a legjobb, amit tehetsz, ha ezt a saját példádon keresztül mutatod be!
(AI-képek helyett pedig tégy ki inkább valami saját fotód, vagy csinálj egy egyszerű Canvás kreatívot!)
Oh apropó, még két nagyon fontos dolog:
Ne akarj minden platformon jelen lenni, hidd el, egy konkrét marketing team nélkül ez lehetetlen! Inkább találd meg azt a felületet, amelyen te is a legkomfortosabban érzed magadat, és a célcsoportod is örömmel görgeti. (Tehát ha pl. alapból olyan grafomán vagy, mint én, ne akard mindenáron a TikTokot meghódítani!)
Fontos, hogy szeresd a platformot annyira, hogy be akarj kerülni a “véráramba”: ne csak posztolj – kommentelj, kapcsolódj! Vigyázz azonban, a nyílt önreklám mások tartalma alatt erősen kontraproduktív és nem fog megbecsüléshez vezetni!
Weboldal és SEO – Nem ördögtől való
Azt, hogy kell egy weboldal, már szinte meg sem említem.. Szerintem érdemes azonban még a weboldalkészítés előtt picit beleásni magadat a SEO alapjaiba is. (Én egy SEO szakembert kértem meg, hogy adja át nekem az alapokat… igen, vele is bartereztünk.) Vannak ugyanis olyan "alacsonyan csüngő gyümölcsök", mint például a képek helyes elnevezése, amikkel könnyen és viszonylag gyorsan tudsz javítani az oldalad találati esélyein.
A weboldalon és az alap SEO-n túl gondolkodhatsz blogban, linképítésben, és hírlevél feliratkoztatásban is.
De ne feledd: a weboldaladnak alapvetően két fő célja van:
Az érdeklődő megtaláljon minden fontos infót rólad és a munkádról.
Egyértelmű legyen, hogy hogyan tud hozzád bejelentkezni. Minden más csak cicoma.
S ha már bejelentkezés… Automatizálj amit csak tudsz!
Online időpontfoglaló rendszer? Nekem nagyon bevált! (Én a Calendlyt használom.)
Hírlevél - Ha tényleg van is mondanivalód
Sokan mondják, hogy a hírlevél “halott”, mások meg pont a hírlevélre esküsznek… Őszintén? Nekem fogalmam sincs. Én a hírleveleseimet amolyan VIP körnek tekintem: ők azok, akiket érdeklek annyira, hogy még az inboxukba is beengednek. Nagy szó ez már manapság, így igyekszem erre a bizalomra maximálisan rászolgálni: rendszeresen becsekkolok valami valóban hasznos tartalommal, de nem árasztom el az embereket túl sok üzenettel sem. Az akciókat, aktualitásokat igyekszem csak a legfontosabbra szabni, cserébe viszont - ahogy már írtam, de nem győzöm hangsúlyozni - tényleg törekszem arra, hogy minden emailben legyen valami hasznos vagy inspiráló.
Szóval a lényeg: ha csak kéthavonta küldenél ki egy emailt arról, hogy most felszabadult egy idősávod, vagy a következő foglalódnak kedvezményt adsz, akkor - szerintem - inkább ne hírlevelezz.
Az offline az új online?
Egy ideje már motoszkál bennem a fenti kérdés, olyannyira, hogy le is merjem írni: az érték szerintem egyre jobban az offlineban lesz megint. (Ezt a feltételezésemet az AI által generált tucat tartalmak hozományaként merem bejósolni.)
Érdemes lehet elgondolkodnod: hol tudsz valós kapcsolódásokat építeni? Egy helyi előadás, egy workshop, egy tematikus kör – sokszor ezek a személyes élmények indítják el igazán az áramlást.
S ha már személyes megjelenés…
Találd meg és viseld büszkén a saját identitásodat!
Rich Litvin „A sikeres coach” című könyve nekem egyetlen mondatban sűrűsödött össze:
Képviseld 0–24 a szakmádat!
De ne görcsölj a szakmai identitásodon vagy a niche-en! Egyszerűen kezdj el dolgozni, figyeld, hogy kikkel szeretsz együtt dolgozni, milyen témák találnak meg, milyen eszközöket használsz szívesen, milyen mondatok hagyják el gyakran a szádat… ezekből fog összeállni a te szakmai identitásod (és vele együtt a niche-ed is)…
… s aztán ez lesz az, amit szenvedéllyel tudsz képviselni - akár a munkaidőn kívül is.
Először ne marketingest, hanem önismeretet keress!
Én azt gondolom, hogy felvállalni a szakmai önvalónkat bizony nem kis önmunka. Nekem pl. eltartott egy darabig, amíg magamra mertem nyilvánosan “akasztani” a pszichológus “táblát”, mert nagyon sok kép élt bennem a pszichológusokról, de én valahogy nem hasonlítottam egyikhez sem. Ma már pont ez a különbség az, amit büszkén viselek és hangoztatok, ebben azonban komoly önismereti melóm van.
Szóval mielőtt marketingest keresel, tudd, hogy ki vagy, ki nem vagy. Tudd, hogy mit akarsz és mit nem akarsz. Ha ez megvan, utána sokkal hatékonyabban fogod tudni kamatoztatni egy marketinges tanácsait is.
Légy inkább jó példa, mint “szakember”
Ahogyan jársz-kelsz a világban, ahogy és amit kommunikálsz magadról – az formálja a szakmai képedet is. Ne magadat próbáld “eladni”, hanem mutasd meg, hogy a coaching / pszichológiai munka milyen hatással lehet egy ember életére. A titoktartás miatt nem tudunk ügyféltörténeteket mesélni – de a saját megéléseinkből tudunk meríteni.
És igen, 0–24 coach / pszichológus vagy, még akkor is, amikor boltban állsz sorban vagy a Facebookon görgetsz és kommentelsz. (Nem véletlenül írtam ezt: én szereztem már mások tartalma alá írt - abszolút nem önreklám jellegű - kommenttel ügyfelet.)
És végül: csak csináld!
Tényleg, ne várj a tökéletes pillanatra, dizájnra, fotóra, témára! Az ezeregy “Mi a coaching?” típusú poszt már megíródott – de attól még írhatsz egyet te is! A lényeg: indulj el, mert közben fogod megtalálni a saját hangod, stílusod, közönséged.
Viszont ne várd el magadtól feltétlenül, hogy már az első posztjaid hozzanak is be ügyfelet. Vedd le magadról a felesleges nyomást! Ezek a cikkek inkább arra jók, hogy gyakorolj, belejöjj és építsd az önazonos jelenlétedet. Aztán ha konzisztens és kitartó vagy, akkor egyszer csak majd azt veszed észre, hogy ez az egész elkezd szépen lassan megtérülni.
Velem így volt. 2 évembe telt.
Lehetett volna rövidebb is a folyamat? Biztosan, mert voltak komoly elakadásaim és kitérőim is közben.
Bánom-e hogy így alakult? Nem, nem érzem úgy.
Belefognál te is a (vállalkozói) önismeretbe? Foglalj egy ismerkedő alkalmat!
De addig is…
Két kis “házi feladat” a témában:
Írj össze 30 különböző módot, hogy hogyan lehetne ügyfelet szerezni! (Oké, bevallom én anno 27-ig jutottam…)
Készíts 10 tartalmat (szöveges, videó, hírlevél, akármi), és tedd ki őket ész nélkül! Ne hezitálj, ne szerkeszd túl, ne várj a tökéletes pillanatra! Elég, ha egy héten 2-3 megy ki belőle. Utána pedig jöhetnek a következtetések:
Milyenek a visszajelzések?
Hogyan érezted magad?
Komfortosabb lett a tartalomgyártás? (Ha nem, meg tudod fogalmazni az elakadásodat?)
Jött újabb ihlet?